Komm, heiliger Geist WoO VI/19

for mixed voice unaccompanied choir

Content
Creation
Komponiert in München, vermutlich Anfang 1902
Status
Dedication

Performance medium
Mixed choir [Soprano, Alto, Tenor, Bass]

Work collection
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Original work
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Versions
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1.

Reger-Werkausgabe Bd. II/8: Werke für gemischten Chor a cappella I, S. 178.
Herausgeber Alexander Becker, Christopher Grafschmidt, Stefan König, Stefanie Steiner-Grage.
Verlag Carus-Verlag, Stuttgart; Verlagsnummer: CV 52.815.
Erscheinungsdatum Juni 2018.
Notensatz Carus-Verlag, Stuttgart.
Copyright 2018 by Carus-Verlag, Stuttgart and Max-Reger-Institut, Karlsruhe – CV 52.815.
Vervielfältigungen jeglicher Art sind gesetzlich verboten. / Any unauthorized reproduction is prohibited by law.
Alle Rechte vorbehalten. / All rights reserved.
ISMN M-007-18831-3.
ISBN 978-3-89948-302-4.


Category
Text template
First edition

Template edition

Copy shown in RWA: DE, Karlsruhe, Max-Reger-Institut/Elsa-Reger-Stiftung.

Note: Reger hatte das Gesangbuch von Friedrich Spitta, einem der beiden Herausgeber, erhalten.


Annotations

Note: 1. Strophe: “etwas geglättete Fassung” (DKL III/1.2, Textband, S. 95 (Kommentar zu Ea11).) des Antiphonenlieds “Chum heiliger geist, herre got”, überliefert in süddeutschen Handschriften des 15. Jhs., u. a. Ebersberg (um 1480). Zur Antiphon “Veni Sancte Spiritus, reple” aus dem 11. Jh. “besteht vor allem eine an den Text gebundene inhaltliche und funktionale, aber kaum eine melodische Beziehung” (Ebda., S. 96). Die 2. und 3. Strophe stammen von Martin Luther, der auch die 1. Strophe leicht redigierte.


1. Composition and Publication

From the end of 1899 onwards Reger composed numerous music inserts for music and interdisciplinary periodicals with the aim of increasing the audience for his works (see Regers Musikbeilagen für Zeitschriften). After initially placing his contributions in the Monatschrift für Gottesdienst und kirchliche Kunst, the Neue Musik-Zeitung and the Blätter für Haus- und Kirchenmusik in particular, in 1901 he also entered into a long-term relationship with Die Musik-Woche, founded that year by the writer and journalist Ludwig Hamann. Between October 1901 and March 1903 a total of 15 inserts by Reger appeared in this Moderne illustrierte Zeitschrift (piano pieces, chamber music for domestic music-making, and songs), all without opus numbers; in the months January to August 1902 at least one insert by Reger was published each month.1

The four-part setting of the Whitsun chorale Komm, Heiliger Geist, the only choral work written for the Musik-Woche, was presumably composed at the beginning of 1902. Reger once again took the text from the Evangelisches Gesangbuch für Elsaß-Lothringen (see WoO VI/17 – Composition). The chorus was published in time for the celebrations in the first May issue of the periodical. In November 1903 a separate edition of WoO VI/19 was also published in the Musik-Woche.2

2.

Translation by Elizabeth Robinson.


1
On 30 June 1902 Reger spoke to Elsa von Bercken, whom he was courting at that time, about the “300 M” which he received “annually from the Musikwoche”, (letter) and on 12 August about “3 little pieces” for this periodical which attracted a royalty of “75 M” in January (letter). Thus Reger received 25 Marks per insert.
2
See Hofmeister 75 Jg., no. 11 (November 1903), p. 602. – The parts were also published in the separate edition.

1. Reception

At present, there are no records of performances in Reger's time.

1. Stemma

Die in Klammern gesetzten Quellen sind verschollen.
Die in Klammern gesetzten Quellen sind verschollen.

2. Quellenbewertung

Der Edition liegt als Leitquelle der Erstdruck als Zeitschriftenbeilage zugrunde. Die Einzelausgabe ist mit diesem notengrafisch identisch.

3. Sources

  • Stichvorlage
  • Erstdruck Partitur als Zeitschriftenbeigabe
  • Erstdruck Partitur als Zeitschriftenbeigabe
Object reference

Max Reger: Komm, heiliger Geist WoO VI/19, in: Reger-Werkausgabe, www.reger-werkausgabe.de/mri_work_00229.html, last check: 21st November 2024.

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