Fantasia and Fugue in C minor op. 29

for organ

Content
  • I. Phantasie
  • II. Fuge
Creation
Status
Dedication
Herrn Richard Strauss verehrungsvollst zugeeignet

Performance medium
Organ

Work collection
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Original work
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Versions
  • -

1.

Reger-Werkausgabe Bd. I/2: Phantasien und Fugen, Variationen, Sonaten, Suiten I, S. 38–52.
Herausgeber Alexander Becker, Christopher Grafschmidt, Stefan König, Stefanie Steiner.
Verlag Carus-Verlag, Stuttgart; Verlagsnummer: CV 52.802.
Erscheinungsdatum Februar 2011.
Notensatz Carus-Verlag, Stuttgart.
Copyright 2011 by Carus-Verlag, Stuttgart and Max-Reger-Institut, Karlsruhe – CV 52.802.
Vervielfältigungen jeglicher Art sind gesetzlich verboten. / Any unauthorized reproduction is prohibited by law.
Alle Rechte vorbehalten. / All rights reserved.
ISMN M-007-09485-0.
ISBN 978-3-89948-141-9.

1. Composition

The Fantasia and Fugue in C minor op. 29 was written subsequently to the Chorale Fantasia “Freu dich sehr, o meine Seele!” op. 30 and probably parallel to the Cello Sonata in G minor op. 28. The date of completion of the fair copy intended for Karl Straube (see Manuscripts for Karl Straube) is 25 October 1898. Whether this manuscript was the Erstschrift (first copy) or another copy is not evident from an analysis of the sources, as the engraver’s copy is missing.1 The dedication to Richard Strauss is explained by his help in the search for a publisher: “By the way, Strauß introduced me to Aibl and Forberg. […] As a sign of my gratitude I have dedicated my op 29 – a large Fantasia and Fugue for organ – to him.” (Letter to Ernst Guder)

2. Publication

While the Munich publisher Jos. Aibl hesitated to follow Richard Strauss’s recommendation, the publisher Rob. Forberg in Leipzig decided in the end to accept four works: “The sale is complete and I’ve also received some money in return.” (Letter to Ernst Guder) Reger signed the copyright agreement2 for opp. 27 and 29 on 30 November 1898, returned the proofs to the publisher on 10 February 1899 (see Letter dated 12 February 1899 to Richard Strauss) and awaited publication on 1 March. (Letter to Caesar Hochstetter)

3.

Translation by Elizabeth Robinson.


1
Of the Chorale Fantasia “Freu dich sehr, o meine Seele!” op. 30 written earlier, Reger had used the Erstschrift (first copy) while trying to find a publisher, and sent the more legible copy to the possible performer. Also in the case of op. 29 it is possible that, because of the calligraphic quality of the autograph for Straube, it may have been the Zweitschrift (second copy).
2
Copyright agreement, Sächsisches Staatsarchiv Leipzig, without shelf number.

1. Reception

At present, there are no records of performances in Reger's time.

1. Stemma

Die in Klammern gesetzten Quellen sind verschollen.
Die in Klammern gesetzten Quellen sind verschollen.

2. Quellenbewertung

Der Edition liegt als Leitquelle der Erstdruck zugrunde. Von Opus 29 fehlen sowohl die Stichvorlage als auch die Korrekturabzüge, was das Nachvollziehen der Textgenese erschwert; als zusätzliche Quelle konnte lediglich Regers Autograph für Karl Straube herangezogen werden. Ob dieses als Erst- oder Zweitschrift entstanden war, lässt sich ohne Vergleich nicht klären. Sollte es sich um die Zweitschrift handeln, ergäbe sich wie bei der Choralphantasie Opus 30 (vgl. RWA Band I/1) die Situation, dass Reger Änderungen gegenüber der Stichvorlage nicht in diese rückübertrug oder wenigstens via Korrekturabzug in den Erstdruck einfließen ließ. In dem Brief an Richard Jung wiederum reagiert Reger offensichtlich auf dessen aufführungspraktische Anregungen bzw. Fragen, ohne damit jedoch eine wirkliche Korrektur des bereits erschienenen Erstdrucks in Erwägung zu ziehen.

3. Sources

    Object reference

    Max Reger: Fantasia and Fugue in C minor op. 29, in: Reger-Werkausgabe, www.reger-werkausgabe.de/mri_work_00030.html, last check: 22nd November 2024.

    Information

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