Introduction and Passacaglia in D minor WoO IV/6
for organ
- I. Introduction
- II. Passacaglia
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1.
Reger-Werkausgabe | Bd. I/2: Phantasien und Fugen, Variationen, Sonaten, Suiten I, S. 76–84. |
Herausgeber | Alexander Becker, Christopher Grafschmidt, Stefan König, Stefanie Steiner. |
Verlag | Carus-Verlag, Stuttgart; Verlagsnummer: CV 52.802. |
Erscheinungsdatum | Februar 2011. |
Notensatz | Carus-Verlag, Stuttgart. |
Copyright | 2011 by Carus-Verlag, Stuttgart and Max-Reger-Institut, Karlsruhe – CV 52.802. Vervielfältigungen jeglicher Art sind gesetzlich verboten. / Any unauthorized reproduction is prohibited by law. Alle Rechte vorbehalten. / All rights reserved. |
ISMN | M-007-09485-0. |
ISBN | 978-3-89948-141-9. |
1. Composition
In 1899 the teacher, choral director and organist Ludwig Sauer invited numerous composers to submit small-scale works for an organ album. The proceeds from sales were intended to go towards financing the building of a new organ in Schönberg im Taunus. Reger complied with Sauer’s request “with great pleasure and […] renouncing any royalty” (Letter to Ludwig Sauer) and held out the prospect of an “extended prelude with fugue”. (ibid.) After Sauer’s confirmation, Reger promised him the delivery of the manuscript in “about 14 days”. (Letter to Ludwig Sauer)
2. Publication
As early as six days later, on 19 October, Reger dispatched the complete work to Ludwig Sauer: “In view of the fact that you will probably be sent mostly fugues, fughettas, etc., for the album, I have written an Introduction and Passacaglia. The little work will be 7 to 8 printed pages long, and I’ve deliberately not made it difficult […]. The way the Passacaglia has been written, all organists with only a little experience will be able to sight-read it.” (Letter to Ludwig Sauer) It is not known whether Sauer took up Reger’s offer of reading the proofs himself – “I have one request: namely, when you receive the proofs from the music engraver, send these […] to me, so that I myself can deal with them, I am happy to do such things, for then I can be sure that the thing will be done correctly.”.(ibid.) The album, with contributions from Sauer himself, Alexandre Guilmant, Charles-Marie Widor, Josef Rheinberger, Alexander Wilhelm Gottschalg, Hans Pfitzner and others, was published the following year. In 1907 Breitkopf & Härtel published a separate edition, for which, according to Reger “alterations […] were not to be made”. In 1913 Reger arranged the successful piece for piano duet.
3.
Translation by Elizabeth Robinson.
1. Reception
At present, there are no records of performances in Reger's time.
1. Stemma
2. Quellenbewertung
Der Edition liegt als Leitquelle der Erstdruck zugrunde. Ob Reger wunschgemäß die heute verschollenen Korrekturabzüge selbst geprüft hat (Brief an Ludwig Sauer), ist nicht belegt. Da die autographe Stichvorlage nicht konsultierbar war, wurde in Zweifelsfällen die Fassung für Klavier zu vier Händen, die zwar erst 1913 entstand und aufgrund der unterschiedlichen satztechnischen Faktur von Orgel- und Klaviermusik bei editorischen Entscheidungen grundsätzlich von sekundärer Bedeutung bliebe, zu Rate gezogen.
Bei einer Abschrift, die Adalbert Lindner erstellte, lässt sich nicht sagen, ob sie nach der autographen Stichvorlage oder dem Erstdruck erfolgte. Schon aus zeitlichen Gründen – bereits sechs Tage nach Kompositionszusage sandte Reger die Stichvorlage an Ludwig Sauer (vgl. Entstehung und Herausgabe) – scheint die Reinschrift nicht als Vorlage in Frage zu kommen. Auch fehlen in der Abschrift etwa bemerkenswert viele Haltebögen, was wiederum weder für die Reinschrift als Vorlage noch für die Verlässlichkeit der Abschrift spricht. Da sich die Stichvorlage zudem in unzugänglichem Privatbesitz befindet, muss diese Frage letztlich unbeantwortet bleiben.
3. Sources
Object reference
Max Reger: Introduction and Passacaglia in D minor WoO IV/6, in: Reger-Werkausgabe, www.reger-werkausgabe.de/mri_work_00702.html, last check: 24th November 2024.
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